HORNÁ NITRA. Zmeny v cestovných poriadkoch železníc sa najvýraznejšie na hornej Nitre dotkli trate Prievidza – Handlová. Medzi baníckymi mestami už premáva viac vlakov, pribudli v pracovných dňoch popoludní.
Rýchlikov, ktoré jazdia z hornej Nitry smerom na Bratislavu, sa zmeny v cestovnom poriadku takmer nedotkli.
Posilnili popoludnie
Zmeny na železnici začali platiť od nedele 14. decembra. Kým v posledných rokoch dochádzalo zväčša k okresávaniu spojov, tentoraz v rámci celého Slovenska pribudlo až stopäť nových vlakov.
Železničná spoločnosť Slovensko tým reaguje na zvýšený záujem ľudí o vlaky po 17. novembri, keď bolo zavedené bezplatné cestovanie pre dôchodcov a študentov.
Pridané vlaky sú rozdelené na celé Slovensko, do všetkých ôsmich krajov. V Prievidzskom okrese pribudli štyri nové vlaky, všetky na trati Prievidza – Handlová.
Od tohto týždňa odchádzajú v pracovných dňoch z Prievidze do Handlovej vlaky už aj o 14.01 h a potom aj o 15.41 h.
Popoludňajší návrat žiakov a pracujúcich domov je posilnený aj v opačnom smere. Z Handlovej majú nové spoje odchod smerom na Prievidzu o 15.40 h a o dve hodiny neskôr o 17.40 h.
Drobný posun času
Rýchliky Bojnice, Vtáčnik, Remata a Tríbeč, ktoré jazdia na trase Prievidza – Bratislava, zostávajú v novom grafikone nezmenené. Rýchlik Zobor naďalej odchádza z Prievidze o 16.21 h, z Bratislavy však už nebude odchádzať o 18.55 h, ale už o 18.41 h. Do Prievidze má príchod tri minúty po pol desiatej večer.
Odchody vlakov sa v novom cestovnom poriadku nemenia na trase Prievidza – Nové Zámky, teda ani pri spojoch, ktoré končia v Nitre alebo Topoľčanoch. Pozitívnou správou pre cestujúcich je, že vlak do Nových Zámkov, ktorý má odchod z Prievidze o 14.24 h, už je bez prestupov, na juh Slovenska ide priamo.
Opustené koľaje
V novom grafikone železničnej dopravy stále nefigurujú spoje na trati Prievidza – Nitrianske Pravno. Železnice osobnú dopravu na tejto trati vyhodnotili v roku 2012 ako neefektívnu a zrušili ju.
V ôsmich spojoch sa denne prepravovalo priemerne 384 cestujúcich, v jednom vlaku to bolo 77 ľudí. Náklady na prevádzku trate za rok predstavovali viac ako 19-tisíc eur.
Vlaky na trati Prievidza – Nitrianske Pravno jazdili od roku 1909.
(mak)