NOVÁKY. Cestovanie žiakov a učiteľov zo Spojenej školy v Novákoch sa popoludní po vyučovaní smerom na Prievidzu nezlepší. Cestovný poriadok železníc, ktorý platí od polovice decembra minulého roka, sa zatiaľ meniť nebude.
V čase od štvrť na tri do trištvrte na štyri nový spoj nepribudne, pretože podľa železníc by bol slabo využívaný a teda stratový.
Čakajú aj v krčmách
„Siedma vyučovacia hodina nám končí o 14.15 hodine. Presne v tom istom čase odchádza z nováckej stanice vlak smerom na Prievidzu. Na ďalší musíme čakať až do 15.44 h, čo je hodina a pol zabitého času,“ posťažovala sa pár dní po zimných prázdninách žiačka Spojenej školy Nováky Nina Hotáková. Hovorila aj za mnohých ďalších študentov, ale aj učiteľov.
Nespokojná je aj riaditeľka Spojenej školy v Novákoch Katarína Piačková, pretože niektorí žiaci si dlhé čakanie na vlak krátia v krčmách.
„Komplikované cestovanie navyše odrádza rodičov, aby svoje deti dávali do Spojenej školy v Novákoch,“ vysvetlila riaditeľka.
Dodala, že škola sa bude snažiť upraviť vyučovacie hodiny tak, aby žiaci necestovali zložito, veľký manévrovací priestor na posuny hodín a prestávok však nemajú. Piačková začiatkom roka očakávala, že na sťažnosti žiakov a učiteľov zareagujú aj železnice a vyjdú im v ústrety, možno aj zriadením nového spoja.
Komplikácie s križovaním
„Všetky zmeny, ktoré sú vykonávané v cestovnom poriadku, robíme na základe objednávky dopravcu,“ vysvetlila Katarína Martinkovičová z odboru komunikácie Železníc SR.
Obrátili sme sa aj na najväčšieho dopravcu u nás, teda Železničnú spoločnosť Slovensko. Odpovede sme dostali až minulý týždeň.
Riaditeľka odboru komunikácie železničnej spoločnosti Slovensko Jana Morháčová upozornila, že vlaky v úseku Prievidza – Topoľčany jazdia po jednokoľajovej trati. Pri ich časovom nastavovaní musí byť preto riešené aj ich vzájomné križovanie, čo nie je vždy jednoduché a všade možné.
Vlak, na ktorý musia študenti z Novák čakať po siedmej vyučovacej hodine až do 15.44 h, stojí dlhšie pre križovanie vlakov v Bošanoch, Veľkých Bieliciach aj v Zemianskych Kostoľanoch a v Chynoranoch ešte čaká na prípoj z Trenčína. Preto prichádza do Novák až o trištvrte na štyri.
Železničná spoločnosť podľa Morháčovej od 15. decembra dotvorila taktový systém dopravy, ktorý má priniesť výhody pri cestovaní z Nitry cez Prievidzu, Handlovú až do Vrútok.
„Vlaky na seba priamo nadväzujú, ide o viac krátkych spojov za sebou, maximálne prestupy sú nastavené do pätnásť minút,“ priblížila Morháčová.
Doplnila, že posunom jedného vlaku, napríklad v Novákoch, „by sa systém rozbil, respektíve by sa mu museli prispôsobiť ďalšie vlaky. Novým nastavením pribúdajú iní cestujúci, ktorí súčasnú ponuku vítajú.“
Nový spoj nepridajú
Zavedenie úplne nového vlaku z Novák do Prievidze v popoludňajších hodinách v pracovných dňoch podľa Morháčovej nie je možné, pretože by nebol dostatočne vyťažený.
„Z Novák totiž v minulosti cestovalo vlakom 60 až 70 percent žiakov z Nedožier-Brezian, Pravenca a Nitrianskeho Pravna. Ale po zastavení vlakovej dopravy na úseku Prievidza – Nitrianske Pravno sa títo žiaci presunuli do autobusov,“ pripomenula Morháčová.
Rozsah vlakových spojov nastavuje Železničná spoločnosť Slovensko na základe objednávky od ministerstva dopravy, ktoré si objednáva služby vo verejnom záujme. Nový spoj by znamenal navýšenie celkových výkonov a tie treba dotovať.
„Rozsah železničnej dopravy má svoj jasný strop, daný najmä možnosťami štátneho rozpočtu,“ uzavrela Morháčová.