Polícia má viacero požiadaviek na úpravu a opravu cesty z Novák do Prievidze pred prípadným zvýšením maximálnej povolenej rýchlosti.
NOVÁKY. Diskusia o zavedení stokilometrovej rýchlosti na štvorprúdovej vozovke medzi dvomi hornonitrianskymi mestami neutícha. Krajský úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie v Trenčíne už síce v polovici apríla rozhodol o „použití trvalých dopravných značiek s údajom 100“ na tejto ceste, súhlas však musí dať ešte polícia, pričom má viacero výhrad a požiadaviek.
Takýto postoj polície sa nepáči primátorovi Novák Dušanovi Šimkovi, ktorý tvrdí, že muži zákona sa boja, že už nebudú môcť vyberať toľko pokút na tomto úseku.
Bez cyklistov
Podmienkou na zvýšenie rýchlosti medzi Prievidzou a Novákmi na stovku je odstránenie výtlkov, priečnych a pozdĺžnych nerovností na ceste Investičnou výstavbou a správou ciest v Žiline.
„Až keď bude cesta pripravená, môže byť na nej zavedená vyššia rýchlosť. Takže presný termín ešte známy nie je. Navyše je potrebný aj súhlas polície. Verím, že ho dá, ale aj nemusí,“ povedal prednosta trenčianskeho krajského úradu pre dopravu Zdeněk Šuranský a dodal, že budú ešte o probléme jednať.
„Krajský dopravný inšpektorát v Trenčíne vydá súhlas k zvýšeniu najvyššej dovolenej rýchlosti na sto kilometrov za hodinu na tomto úseku, pokiaľ budú splnené podmienky zaisťujúce bezpečnú a plynulú jazdu,“ informovala trenčianska policajná hovorkyňa Elena Antalová.
Čo polícia požaduje? Odstránenie priečnych a pozdĺžnych nerovností, to znamená súvislú obnovu krytu vozovky, doplnenie dopravných ostrovčekov na križovatkách, obnovu a doplnenie zvislého a vodorovného dopravného značenia a zvodidiel, vrátane odstránenia prejazdov v strednom deliacom páse a pevných prekážok. Požaduje tiež, aby na túto vozovku nemali prístup cyklisti, chodci a pomalé vozidlá.
Dlhé výjazdy
Primátor Novák Dušan Šimka, ktorý sa už dlhší čas snaží o zvýšenie rýchlosti na štvorprúdovke, tvrdí, že polícia zavedenie stovky úmyselne blokuje.
„Ako inak si vysvetliť ich kroky. Krajský úrad pre dopravu so zvýšením súhlasí, rovnako aj ministerstvo dopravy. Len polícia má výhrady. Vodiči veľmi dobre vedia, že na tomto úseku často merajú a vyberajú pokuty. Pri stovke by o tento zdroj príjmu určite prišli. Stovka je totiž pre takúto cestu prirodzenou, normálnou rýchlosťou,“ tvrdí prímátor.
Pripomína, že na Slovensku je viacero podobných úsekov so štyrmi jazdnými pruhmi a na nich platí stovka. Napríklad medzi Lučencom a Košicami.
„U nás na štvoprúdovke, ktorá je celkom v dobrom stave, platí deväťdesiatka. Rovnako ako napríklad na ceste od Nitrianskych Sučian smerom na Prievidzu, ktorá je však v dezolátnom stave. V tomto prípade už polícii neprekáža, že jazda autom pri deväťdesiatke je tu nebezpečná?“ spýtal sa Šimka.
Opodstatnenosť stovky medzi Novákmi a Prievidzou pred časom v Slovenskom rozhlase pripustil aj riaditeľ Ústavu dopravného inžinierstva Žilinskej univerzity Gustav Kasanický. Povedal síce, že treba vyhodnotiť dopravnú situáciu na ceste, ale podľa neho „nič nebráni tomu, aby na úseku platila stovka. Vozovka má dlhé výjazdy aj pripájacie pruhy, veď pred rokmi bola budovaná ako rýchlostná cesta.“
Päťdesiatka v Novákoch
Úsek nepatrí k nehodovým. V roku 2008 bolo na ňom zaznamenaných 22 kolízii, vlani už len deväť.
„To je ďalší argument pre zvýšenie rýchlosti. Cesta by mala dopravu v tomto úseku dynamizovať a nie spomaľovať, teda slúžiť vodičom, nie policajtom na vyberanie pokút. Nie som zástancom rýchlej jazdy, ale tam, kde logický vyššia rýchlosť patrí, budem ju presadzovať,“ zdôraznil Šimka.
Známy je tým, že pred rokmi presadil päťdesiatku v Novákoch, keď ešte inde v obciach platila šesťdesiatka. Primátor vtedy reagoval na viaceré dopravné nehody, aj smrteľné, ktoré sa v meste stali.
Výrazne loboval aj za sedemdesiatku pri výjazde smerom od Leloviec na Prievidzu.
„Je to úsek bez domov, v podstate nadjazd. A vodiči tadiaľ museli prechádzať päťdesiatkou. Samozrejme, to mnohí vodiči nedodržiavali, preto tam pravidelne stáli policajti. Dnes, keď je tam sedemdesiatka, vodiči ju dodržiavajú, pretože je to prirodzená rýchlosť pre tento úsek. A policajti tam už nemerajú. Jednoducho treba rýchlosť posudzovať logicky, zdravým rozumom a nie niekde od stola,“ dodal Šimka.
O probléme si prečítajte aj tu.