PRIEVIDZA. Ficov vládny kabinet, ktorý v roku 2008 rokoval v Prievidzi, sľuboval, že rýchlostná cesta medzi Trenčínom a Prievidzou a ďalej do Žiaru nad Hronom sa začne budovať v roku 2010. Realita je iná.
Na celom úseku je v príprave len obchvat Bánoviec nad Bebravou.
Skromné prípravy
„Cesta je rozdelená na päť úsekov, pri väčšine sa práve vypracúva dokumentácia pre územné rozhodnutie," povedal vo februári tohto roku pre MY Hornonitrianske noviny hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík.
O pár mesiacov neskôr hovorca rezortu dopravy Martin Krajčovič hovorí, že „napriek prísľubom politikov z minulosti, rýchlostná cesta R2 medzi Trenčínom a Žiarom nad Hronom nikdy nepatrila medzi najprioritnejšie."
Svoje tvrdenie odôvodnil tým, že „na väčšine úsekov medzi Trenčínom a Prievidzou je projektová príprava, ktorú sme zdedili po minulej vláde, len na nižšom stupni".
Vo vyššom štádiu príprav je v súčasnosti len úsek Ruskovce - Pravotice, čiže obchvat Bánoviec nad Bebravou, kde aktuálne prebieha súťaž na dokumentáciu pre stavebné povolenie a dokumentáciu na ponuku.
„Vzhľadom na intenzitu dopravy budeme v danom úseku zvažovať možnosť výstavby v polovičnom profile," dodal Krajčovič.
Neodpovedal však, ako bude napredovať výstavba ďalších úsekov medzi Prievidzou a Trenčínom.
Podnikanie viazne
Rýchlostná cesta R2 podľa bývalého vedenia Národnej diaľničnej spoločnosti mala merať 55 750 metrov, rozdelená mala byť na päť úsekov. Jeden z nich mala financovať Európska únia, zvyšné diaľničná spoločnosť.
Chýbajúce kvalitné cestné spojenie na hornú Nitru sa nepriaznivo podpisuje pod rozvoj podnikania v regióne. Najjasnejším príkladom je takmer prázdny priemyselná park v Prievidzi. Napriek tomu, že o podnikanie v ňom prejavili záujem viaceré firmy, dokonca dve veľké spoločnosti z Rakúska, dodnes s výstavbou svojich podnikov nezačali.
„Pre potenciálnych investorov je napojenie na Trenčín dôležité," pripustil pred časom Milan Chmura, konateľ spoločnosti Prievidza Invest, ktorá ma priemyselný park na starosti.
Kraj tlačí na vládu
„Vybudovanie rýchlostnej komunikácie patrí k našim prioritám. Nejde len o bezpečnosť na cestách, ale aj vytvorenie podmienok pre potenciálnych investorov a tým pre rozvoj regiónu v oblasti Prievidzi a v konečnom dôsledku celého kraja," zdôraznila hovorkyňa Trenčianskeho samosprávneho kraja Vlasta Henčelová.
Na tieto aspekty podľa nej vedenie kraja neustále upozorňuje vládu a ministerstvo dopravy.
„Preto sme so znepokojením prijali rozhodnutie, že začiatok výstavby rýchlostnej cesty sa opäť posúva," dodala Henčelová.