PRIEVIDZA. Miestami stretnutí a príjemne stráveného času. Takými sa už onedlho mali stať železničné stanice v Žiline, Trenčíne, Prievidzi a bratislavskom Novom Meste. Projekt ŽSR Moderná stanica, ktorý mal do schátraných staníc priniesť súkromný kapitál, sa však skončil fiaskom.
Železnice vypísali súťaž na rekonštrukciu štyroch staníc vlani v lete. Stanice mali premeniť investori na „moderné multifunkčné komplexy" za vlastné, železnice im za to núkali zvýhodnený dlhodobý prenájom časti priestorov.
Taliani to vzdali
Kaviarne, obchody či služby však zatiaľ dnešné špinavé a holé interiéry staníc nenahradia. Hoci o súťaž sprvu prejavilo záujem až 19 spoločností, prihlásilo sa ich len päť. Rekonštruovať všetky štyri stanice chcela iba jedna z nich, talianska skupina GrandiStazioni. Traja ďalší uchádzači mali záujem len o trenčiansku stanicu, jeden o žilinskú. Taliani však pred termínom na predkladanie návrhov odstúpili a prievidzská a novomestská súťaž sa tak skončili skôr, ako začali.
O niekdajších plánoch s prievidzskou stanicou si prečítajte tu.
Návrhy na modernizáciu trenčianskej a žilinskej stanice napokon predložili iba po jednej firme. Oba projekty však boli podstatne skromnejšie, ako si ich ŽSR predstavovala. Návrh na modernizáciu trenčianskej stanice ŽSR rovno odmietli, so spoločnosťou Amorex, ktorá mala záujem o žilinskú stanicu, ešte rokujú.
„Návrh je finančne poddimenzovaný. Vyzvali sme uchádzača na ďalšie rokovanie ohľadom výšky investície a tomu zodpovedajúcej lehoty užívania komerčných priestorov v stanici," povedala hovorkyňa ŽSR Martina Pavlíková.
Súťaž zopakujú
Železnice nepovažujú projekt za neúspešný. „Na základe výsledkov jednotlivých tendrov sme získali prvé skúsenosti s realizáciou PPP projektov. Menší záujem investorov odôvodňujeme celkovou nepriaznivou situáciou v realitnej oblasti a problémami potenciálnych investorov so získaním úverov a bankových garancií," tvrdí Pavlíková.
Spoločnosť chce súťaž ešte v tomto roku zopakovať, ponuku chce rozšíriť aj o stanice v Nitre a Novom Meste nad Váhom.